همه چیز در مورد آسانسور

امروزه با توجه به شهر نشین شدن مردم و وجود ساختمان ها و برج های بلند لزوم و اهمیت وجود و تولید آسانسور بیش از پیش احساس می شود.

وجود آسانسور کمک شایانی در جابه جایی انسان ها و حمل بارهای سنگین در بیمارستان ها و … می نماید.

ایده ساخت همه آسانسورها یکسان است: اتصال یک سیستم بالابر به یک محفظه، اما وقتی صحبت از انواع مختلفی از مکانیزم‌های آن می­شود، آسانسورها بسیار پیچیده‌تر به نظر می­رسند.

طبقه بندی آسانسورها بر اساس نوع رانش :

۱- آسانسورکششی

۲- آسانسورهیدرولیکی

۳- آسانسور پنوماتیکی

4- آسانسورهای بالا برنده

آسانسورهای کششی

انواع آسانسور های کششی توسط طنابی که به دور یک چرخ متصل به موتور الکتریکی در بالای چاله آسانسور قرار دارد ، حرکت داده می شوند. کاربرد این نوع از آسانسورها برای ساختمان هایی با ارتفاع متوسط و بلند بوده و سرعت حرکتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیک دارند. وزنه تعادل در این آسانسورها باعث می شود که آسانسور کارآمد باشد.

آسانسورهای هیدرولیکی

بر پایه یک پمپ هیدرولیکی هستند که به پیستون و قرقره متصل است. این پیستون به مجموعه­ای از براکت­ها متصل می‌شود. یک جفت کابل فولادی (یا طناب) به کف شفت متصل شده‌، در بالا اطراف قرقره کشیده شده و سپس به انتهای تسمه L شکل که در آن اتاقک می‌نشیند، متصل می‌شوند. این کار باعث می‌شود که سواری آن آرام‌تر از بسیاری از سیستم‌های دیگر باشد. آسانسورهای هیدرولیکی به ویژه برای استفاده خانگی و ساختمان های کم ارتفاع عالی هستند.

آسانسور پنوماتیکی

جدیدترین نوع و مدل آسانسور است و به نوعی انقلابی در این صنعت محسوب می شود. این آسانسورها به نحوی طراحی شده که به کابل‌، زنجیر، پیستون‌ و وزنه نیاز ندارند بلکه به جای آن از خود آسانسور به عنوان بخشی از سیستم بالابر استفاده می‌کنند.

آسانسورهای بالابرنده

این نوع آسانسورها دارای دستگاه تامین برق بر روی خود دستگاه می باشند و بیشتر این موتورها، الکتریکی یا احتراقی است . انواع آسانسور های بالابرنده ساختمانی معمولا در مناطق ساخت و ساز های ساختمانی بکار برده می شوند .

پس از بررسی انواع آسانسور حال اجزای تشکیل دهنده آسانسور مورد بررسی قرار می گیرد:

درب آسانسور: یکی از اصلی ترین قسمت ها درب آسانسور است که شامل انواع متفاوتی می باشد:

درب های دستی

به طور معمول در ساختمان­های قدیمی‌تر یافت می­شوند. این درب‌ها معمولاً توسط کاربر کنترل می‌شوند، اگرچه برخی به طور خودکار بسته می­شوند.

درب­های اتوماتیک

این نوع از درب ها در ساختمان‌های مدرن و استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد. تقریباً تمام درب های خودکار توسط یک اپراتور در کابین کنترل می‌شوند و می توان‌ آن­ها را در مکان‌های مختلفی مانند فروشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، و مراکز خرید یافت. درب های اتوماتیک ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند که درب های دستی فاقد آن هستند؛ از جمله حسگرهای رفت­وبرگشت، حسگرهای فشار، کنترل‌های سرعت و تشخیص مانع.

درب های زبانه­ای

می‌توانند به صورت خودکار باز و بسته شوند و به راحتی در منازل مسکونی و موارد مشابه نصب شوند. درب­های زبانه­ای سبک‌های مختلفی دارد:

درب کشویی تلسکوپی

درب های تلسکوپی معمولاً در فضاهای کوچک یافت می‌شوند چون در مکانیسم باز شدن آن ها به درب ها برای لغزیدن روی دیوارهای جانبی نیازی نیست. درب ها باز و جمع می‌شوند و به فضای داخلی کم‌تر نیاز دارند و گشایش اتوماتیک بزرگتری‌ را نسبت به درب های سنتی، فراهم می‌کنند. درب کشویی تلسکوپی می‌تواند سبک‌های متفاوتی داشته باشد:

درب­های اتوبوسی تاشو

این درب ها معمولاً زمانی نصب می‌شوند که هم وزن و هم فضا محدود باشد. درب­های تاشو به دلیل ابعاد کاهش‌یافته وزن یک بالابر یا سازه کابین آن را تغییر نمی‌دهند. یک سیستم جامع نشر مکانیکی نیز برای درب­های زبانه­ای در دسترس است.

2- کنترل گر سرعت

سیستم تنظیم‌کننده سرعت آسانسورها به عنوان کنترلگر سرعت شناخته می‌شود. اگر آسانسور بیشتر از محدوده سرعت حرکت ‌کند، کنترل گر سرعت آن را کنترل می‌کند. کنترل گر سرعت معمولاً به کف متصل شده و همچنین به عنوان کنترل گر طناب شناخته می‌شود.

3- موتور الکتریکی

در صورتی که آسانسور با هرگونه وضعیت جدی روبرو شود؛ موتورهای الکتریکی به جلوگیری از آن کمک و عملکرد روان آسانسور را فراهم می‌کند.

4- رِیل­های آسانسور

پایین و بالا رفتن آسانسورها با عملکرد مناسب ریل­های آسانسور امکان پذیر است.

5- کابین

این بخش اصلی یک آسانسور است که برای حمل کالا و خدمات و یا عبور افراد طراحی شده‌ است.

6- شفت آسانسور

کابین بالابر در این فضا حرکت می‌کند. بسته به نوع آسانسور، محل شفت می‌تواند متفاوت باشد.

7- واحد دیسک‌گردان

هر چیزی که با برق کار می‌کند برای انجام عملکرد خود، باید یک موتور متصل داشته باشد. واحد دیسک‌گردان قسمتی است که شامل یک موتور است که باعث بالا بردن آسانسور می‌شود.

8- ضربه­گیر

ضربه­گیر، دستگاهی است که در پایین آسانسور طراحی شده ‌است تا از مردم محافظت کند. ضربه­گیرها می‌توانند با جمع­کردن یا پراکنده­کردن انرژی جنبشی ماشین، از سقوط ماشین جلوگیری کنند.

9- دستگاه ایمنی

یک وسیله مکانیکی متصل به آسانسور به دلایل ایمنی است. در صورتی که آسانسور با حداکثر سرعت یا بیش از محدوده سرعت به پایین حرکت کند، دستگاه ایمنی می‌تواند ایمنی و امنیت سفر را حفظ کند.

نحوه باز شدن درب آسانسور به وسیله ی مکانیسم موجود در آن در این قسمت شرح داده می شود :

موتور الکتریکی، چرخ را که به بازوی بلند فلزی متصل است، می‌چرخاند. بازوی فلزی به بازوی دیگری متصل است که آن هم به درب وصل است. درب می‌تواند روی یک ریل فلزی به عقب و جلو حرکت کند.

هنگامی که موتور، چرخ را می‌چرخاند، اولین بازوی فلزی، بازوی فلزی دوم و درب متصل را به سمت چپ می‌کشد و می‌چرخاند. درب از دو پانل ساخته شده که وقتی باز می­شود، پانل ها به روی هم بسته می­شوند و وقتی که درب بسته می‌شود، از هم باز می‌شود. وقتی که آسانسور به یک طبقه می‌رسد، کامپیوتر به موتور دستور می­دهد تا درب ها را باز کند، و قبل از اینکه ماشین دوباره شروع به حرکت کند، درب ها را ببندد.